.::Ya Allah.. Kabulkanlah doa insan yang budiman ini dan permudahkanlah segala urusannya... Amin::.

.::Ya Allah.. Kabulkanlah doa insan yang budiman ini dan permudahkanlah segala urusannya... Amin::.

Bergambar Kenangan Bersama Penasihat Kewangan & Penaja sekolah Datuk Dr Haji Rozmey Bin Che Din

Bergambar Kenangan Bersama Penasihat Kewangan & Penaja sekolah Datuk Dr Haji Rozmey Bin Che Din
Gambar dirakamkan pada tanggal 2011

Pengambilan Pelajar Baru 2017

Rabu, 4 April 2012

Pengitirafan Shahadah SMAMA Lanjutan Pelajaran Ke MESIR

PROGRAM PENGIKTIRAFAN
LULUSAN SPM MELALUI SHAHADAH
SEKOLAH MENENGAH AGAMA MAKARIMUL AKHLAK
DITERIMA LANJUTAN PELAJARAN KE UNIVERSITI FAYOUM MESIR
BERKUATKUASA PADA 4 FEB 2012 
Tarikh taklimat akan diberitahu kelak, sila buat pendaftaran sebelum 28 JUN 2012 tersebut, Pendaftaran adalah PERCUMA. sila hubungi Ust Khairul Anuar di talian 013-4584005/017-4467905

    Untuk menyertai program pendidikan terbuka di Fayoum Universiti, pemohon mestilah:
    ·         Mempunyai Sijil Shahadah SMAMA dengan tiada had umur.
    ·         Telah mencapai Al-Azhar Thanaweya (SPM), atau yang setaraf dengannya, dengan syarat tempoh sekurang-kurangnya 5 tahun dari tarikh memperolehi ijazah.
    ·         Pelajar bukan Mesir akan diterima mengikut terma-terma am penerimaan tanpa mengira tahun pengijazahan melalui cara-cara dan prosedur undang-undang.
       Lulusan Diploma Universiti ini Layak Lanjut Pelajaran ke Tahun Akhir Universiti Al-Azhar..

     
    Diperlukan Memohon untuk OEC 1. Salinan Transkrip sekolah Rasmi Menengah / Tinggi (Sijil Shahadah SMAMA & SPM) 2. Salinan Sijil Kelahiran 3. Enam (6) baru Foto 4. Bukan orang Mesir perlu membawa kelulusan kedutaan mereka untuk menyertai program pendidikan terbuka (diuruskan oleh pihak sekolah)



Penubuhan Universiti
Pada tahun 1975, Fakulti Pendidikan di Fayoum telah ditubuhkan sebagai salah satu daripada fakulti yang bergabung dengan Universiti Kaherah. Fakulti Pertanian dan diikuti pada tahun 1976. Selepas itu, Fakulti Kejuruteraan telah ditubuhkan pada tahun 1981. Pada tahun 1983, Dekri presiden telah dikeluarkan dengan mengistiharkan cawangan Fayoum sebagai sebuah cawangan bebas daripada Universiti Kaherah.
Akhirnya, impian orang Fayoum menjadi kenyataan dengan mengeluarkan Dekri presiden N. 84 bertarikh pada tahun 2005 untuk menubuhkan Universiti Fayoum. Kemudian, N.193 Dekri presiden yang bertarikh pada tahun 2005 telah dikeluarkan untuk menubuhkan fakulti Perubatan dan Arkeologi. Kedua-dua Dekri telah dinobatkan dengan pelantikan Prof. Galal M. Said sebagai presiden Fayoum Universiti yang pertama.
Fakulti
Sekarang, Universiti Fayoum telah mempunyai 13 fakulti; Pendidikan, Pertanian, Kejuruteraan, Kerja sosial, Pengajian Arab dan Islam, Sains, Pelancongan dan Hotel, Pendidikan Khusus, Arkeologi, Perubatan, Kesenian, Komputer dan Maklumat, Tadika serta Institut Teknikal untuk Kejururawatan. Universiti Fayoun juga mempunyai 1800 Penyarah fakulti dan pembantu serta mempunyai 25,000 mahasiswa.
Kemudahan Universiti
* Kampus Universiti yang terletak di kawasan seluas 50 ekar dan terletak di kawasan El-Jamaah.
* Kampus baru yang terletak di kawasan seluas 100 ekar di Kom Oshim Zon, utara Fayoum Governorate.
* Bangunan Pentadbiran Universiti Fayoum yang menempatkan Dewan Majlis, Presiden, Naib Presiden, dan kakitangan sokongan yang berkaitan.
* Dewan Utama dengan kapasiti sebanyak 1000 tempat duduk dan dilengkapi dengan peranti audio state-of-the-art, lampu dan penghawa dingin sentral.
* Perumahan Universiti iaitu asrama dengan kapasiti 4500 mahasiswa.
* Dewan Percetakan, Pusat Kafeteria dan Jabatan Perubatan.

Alpha
Objektif

Mewujud dan membangunkan sebuah akademi teras yang cemerlang dan mempelbagaikan perkhidmatan pendidikan.

* Melahirkan graduan yang sangat komited dalam pekerjaan dengan pengetahuan saintifik dan teknikal dan etika.
* Menyumbang kepada kajian saintifik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
* Memberi sumbangan kepada masyarakat dan membantu meningkatkan masyarakat setempat.

Wawasan

Visi
Visi Kami adalah diiktiraf di peringkat antarabangsa dalam kedudukan yang lebih maju di kalangan rakan-rakan dan memenuhi kriteria kebangsaan pendidikan Mesir, keperluan penyelidikan saintifik, khidmat masyarakat dan peningkatan persekitaran.

Misi
Misi kami adalah untuk melahirkan graduan yang unik yang mampu untuk berfikir secara kreatif, berkomunikasi secara berkesan, melibatkan diri dalam pembelajaran sepanjang hayat dan berkelakuan beretika. Kualiti adalah ciri-ciri utama Universiti graduan yang membolehkan mereka untuk bersaing dalam pasaran buruh kebangsaan, serantau dan antarabangsa dan menghadapi cabaran abad ke-21.

Semua aktiviti Fayoum University, sebuah universiti yang dikendalikan oleh kerajaan, mempunyai rasa yang berkualiti. Selain itu, Universiti berminat untuk memaksimumkan peranan yang cemerlang paling utama dalam khidmat masyarakat dan pembangunan alam sekitar. Jadi, ia berkesan terlibat dalam program dan projek-projek pembangunan sosial dan ekonomi. Tidak dinafikan, Fayoum Universiti adalah enjin pembangunan dan pencerahan di Fayoum masyarakat dan Mesir melalui akademik dan program-program penyelidikan dan pusat menyediakan pelbagai perkhidmatan.

Pengiktirafan

Profesor El Gohary mengesahkan bahawa Fayoum University adalah antara universiti terbaik di Mesir. "Walaupun sejarah pendek tetapi cemerlang, Fayoum Universiti telah mampu untuk memulakan hubungan akademik dengan institusi kebangsaan dan antarabangsa. Kami telah menandatangani 22 perjanjian kerjasama dan memorandum persefahaman dengan universiti-universiti dari Amerika Syarikat, UK, Kanada, China, Sudan, Cameroon, Yaman, Uzbekistan, Estonia, dan Kementerian Luar Negeri Mesir,  Profesor Abdul Hamid Abdul Tawab berkata: "Kami benar-benar berbangga dengan apa yang kita telah capai dan tiada seorang pun daripada kami menyangka bahawa kami akan mengambil alih kedudukan yang berprestij di kalangan universiti di Mesir dengan masa yang singkat. Tetapi, kita telah menggunakan.. potensi kami dan telah melakukan yang terbaik untuk memenuhi peranan kita dalam masyarakat melalui usaha kami untuk pengetahuan dan pemikir asas mendidik serta perangsang yang berbakat untuk mencapai objektif kita yang menjadi tempat penyebaran budaya dalam masyarakat kita. Ia adalah satu impian yang menjadi kenyataan "
Selepas itu, Dr. Galal M. Said, presiden pertama Fayoum Universiti, menyampaikan ucapannya, meluaskan ucapan  terima kasih yang tidak terhingga kepada perintis pendidikan di Universiti Kaherah, universiti presiden sebelumnya serta bekas naib presiden, mencatatkan bahawa universiti mempu telah dan terus menjadi perintis dalam membangunkan governorate. Beliau juga memuji sumbangan yang dibuat oleh profesor universiti yang bertujuan untuk mengambil Fayoum Governorate ke ufuk baru.
Dalam majlis tersebut, pemenang Anugerah University di pencipta, kemanusiaan dan sains muda - termasuk fakulti dan pelajar-pelajar yang mendapat tempat pertama dalam Pertandingan Pencipta Muda, bekas naib presiden, dekan serta naib dekan yang sebelumnya, bekas pemimpin pentadbiran dan atas alumni yang telah diberi penghargaan.

Perjanjian MOU Antarabangsa

Pengantarabangsaan adalah merupakan sebahagian daripada misi Fayoum Universiti, dan satu bahagian penting dalam fabrik institusi dan watak asas Universiti. Sepanjang masa yang singkat, Fayoum Universiti telah mendapat kehadiran antarabangsa. Ia telah berjaya untuk menubuhkan program kerjasama dan mewujudkan pertukaran antara kolej yang luas dan dekat. Fayoum University telah menandatangani perjanjian pertukaran dan kerjasama dengan beberapa universiti-universiti antarabangsa dari Amerika Syarikat, UK, China, Jepun, Kanada, Palestin, Yaman, Sudan, dan Cameroon.

Institusi berikut mempunyai semasa IMOU perjanjian dengan Universiti Fayoum:

 
http://www.fayoum.edu.eg/images/uwaterloo.jpg
University of Waterloo
http://www.fayoum.edu.eg/images/carleton.jpg
Carleton University
http://www.fayoum.edu.eg/images/zjnu.jpg
Zhejiang  University

http://www.fayoum.edu.eg/images/colostate.jpg
Colorado State University

http://www.fayoum.edu.eg/images/kumamoto.jpg
Kumamoto University
http://www.fayoum.edu.eg/images/serc.jpg
Kyushu University
http://www.fayoum.edu.eg/images/upedu.jpg
University of Palestine
http://www.fayoum.edu.eg/images/nbuedu.jpg
Ningbo University

http://www.fayoum.edu.eg/images/appstate.jpg
Appalachian State University
http://www.fayoum.edu.eg/images/ustedu.jpg
University of Science and Technology
http://www.fayoum.edu.eg/images/sisu.jpg
Sichuan International Studies University
http://www.fayoum.edu.eg/images/sss1.jpg
Kassala University
http://www.fayoum.edu.eg/images/uwic.jpg
University of Wales Institute, Cardiff (UWIC)

http://www.fayoum.edu.eg/images/kstate.jpg
Kansas State University

http://www.fayoum.edu.eg/images/uninet.jpg
University of Yaoundé


Fakulti Darul Ulum komited kepada:

Memberi pandangan yang penting budaya Islam dalam zaman pra-moden serta mengkaji purba dan moden dan menggabungkan mereka untuk mencapai keaslian dan contemporariness.
Membuka horizon baru ke arah sekolah yang canggih dan kontemporari pemikiran melalui menerima pakai pandangan yang analitikal, kritikal dan penuh perhatian.
Mempertingkatkan dan memperkayakan kemahiran kritikal dan sastera.
bergambar menutup mata pada warisan dengan tujuan mengekalkan, memperkaya dan menambah, kemudian membuat penggunaan.
Memupuk minda, hati nurani, pemikiran dan kepercayaan.
Mengekalkan bahasa Arab, seni dan mengaktifkan ia untuk menghadapi dengan perkembangan terkini untuk menyerap kemajuan sains dan teknologi semasa.
Mengaktifkan peranan bahasa Arab untuk mengekalkan tempat di kalangan bahasa di dunia dalam forum-forum antarabangsa.
Menjalankan beberapa kajian penyelidikan siswazah untuk menilai kurikulum bahasa Arab dan sastera di pra-universiti pendidikan, dan mencadangkan penyelesaian yang sesuai untuk memperbaiki dan mencapai matlamat yang diingini berjaya.
Pengajaran Bahasa Arab dan Sastera kepada orang yang tidak bertutur dalam Bahasa Arab untuk menyumbang kepada globalisasi.
Menyebarkan pengetahuan dengan tamadun Islam Arab, melalui dokumentasi dan pembentangan semula manuskrip dan penerbitan dalam melakukan seperti gambar wajah yang benar bahasa Arab dan sains moden.
Membetulkan salah faham biasa mengenai pemikiran Islam.
Menyediakan generasi akan datang boleh menyumbang kepada masyarakat dengan cara yang membantu keluarga untuk menjadi bersatu, rumah lebih selamat, dan negara untuk mengekalkan identiti.


  • Sebarang keterangan lebih lanjut sila hubungi Ust Mumtaz: 0135920934

0 ulasan:

Mari Teka-Teki Dalam Bahasa Arab...

Photobucket

..::PERSATUAN MAHASISWA MALAYSIA SEDUNIA::..

Ikatan Persaudaraan Islam Jepun Popular
Halaman Rasmi Ikatan Persaudaraan Islam Jepun

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya Popular
Halaman Rasmi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia
Halaman Rasmi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia

Persatuan Pelajar Malaysia Korea
Halaman Rasmi Persatuan Pelajar Malaysia Korea

Persatuan Pelajar Malaysia Syria Popular
Halaman Rasmi Persatuan Pelajar Malaysia Syria


Persatuan Pelajar-Pelajar Melayu Sydney Popular
Halaman Rasmi Persatuan Pelajar-Pelajar Melayu Sydney

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir Popular
Halaman Rasmi Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir