.::Ya Allah.. Kabulkanlah doa insan yang budiman ini dan permudahkanlah segala urusannya... Amin::.

.::Ya Allah.. Kabulkanlah doa insan yang budiman ini dan permudahkanlah segala urusannya... Amin::.

Bergambar Kenangan Bersama Penasihat Kewangan & Penaja sekolah Datuk Dr Haji Rozmey Bin Che Din

Bergambar Kenangan Bersama Penasihat Kewangan & Penaja sekolah Datuk Dr Haji Rozmey Bin Che Din
Gambar dirakamkan pada tanggal 2011

Pengambilan Pelajar Baru 2017

Khamis, 18 Oktober 2012

Hubungan Dua Hala (Mua'dalah) Antara Sek Men Agama Makarimul Akhlak Dengan Universiti Fayoum

PENYERAHAN CENDERHATI KEPADA KETUA FAKULTI DR AHMAD MUAWWAD DAN DIIRINGI OLEH DR ATIF
September 2012, Bertautlah persefahaman antara dua hala yang melayakkan pelajar-pelajar lulusan Shahadah SMAMA menyambung pelajaran di Fakulti Bahasa Arab dan Pengajian Islam, Universiti Fayoum.


 Universiti Fayoum adalah sebuah Unversiti Kerajaan Mesir, pada suatu ketika duhulu universiti ini adalah sebahagian daripada Universiti Cairo yang telah diiktiraf oleh kerajaan Malaysia. Dengan kepesatan dan kemajuannya lahirlah beberapa fakulti sehinggakan universiti Fayoum mampu menjadikan ia sebuah universiti tanpa bergabung di bawah Universiti Cairo. Oleh yang demikian, hanya beberapa fakulti sahaja yang ada pada masa itu masih lagi mendapat tajaan biasiswa daripada kerajaan Malaysia.




Pada tanggal 2005, diwujudkan lagi satu fakulti baru yang tidak termasuk di bawah biasiswa Malaysia iaitu Fakulti Bahasa arab dan Pengajian Islam. Namun begitu, Presiden Universiti berjanji akan mewujudkan hubungan dan memohon agar universiti ini akan turut diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia memandangkan universiti ini telah menerima kemasukan 29 pelajar Malaysia. Bagi Universiti ini tidak menjadi perkara yang sukar untuk mendapat pengiktirafan Kerajaan Malaysia kerana universiti Fayoum adalah sebuah universiti Kerajaan Mesir.
Surat Pengesahan Universiti

Kad Metrik Pelajar
Antara Kitab kuliah untuk Sem pertama

Antara Dua Logo
"Pelbagai usaha kita telah laksanakan dari mengiklan, mengumpul pelajar,mengadakan beberapa pertemuan, menguruskan peperiksaan, mengeluarkan sijil shahadah, mengambil pengesahan daripada pelbagai pihak, berurusan dengan Majlis Agama Islam Kedah, wisma putra,kedutaam mesir kuala lumpur.. sehinggalah menguruskan visa dan tiket pelajar.. menyediakan BAS ke KLIA secara percuma. dan alhamdulillah pelajar sampai menjejaki ke ardhu kinanah.. Allah bagi kekuatan tanpa kita mengenakan bayaran upah atau ganjaran.. Alhamdulillah semua Ini kerana Allah untuk sama-sama kita kembalikan kegemilangan sekolah kita..itu harapan kita...." kata pengetua....
Dewan Kuliah
 
KINI SEK MEN AGAMA MAKARIMUL AKHLAK AKAN MEMBELI BANGGUNAN DI MESIR
Setelah Pengurusan pentadbiran Sekolah berjaya menguruskan kemasukan pelajar lulusan Shahadah SMAMA 2012 ke Universiti Fayoum Mesir pada September yang lalu. pihak sekolah dengan rasa tanggungjawab apabila melihat keperluan, kepentingan dan keselamatan pelajar-pelajar tersebut disana, oleh yang demikian, pihak sekolah bercadang untuk membeli sebuah banggunan sebagai Asrama pelajar-pelajar lulusan Syahadah SMAMA di Fayoum Mesir.
Usaha murni ini mengharapkan sumbangan orang ramai dan badan-badan yang ingin turut serta dalam menjayakan hasrat ini samaada dalam bentuk sumbangan mahupun hutang.
Segala sumbangan dan hutang yang akan diberikan didahului dengan jazakallahu khairan kathira.
Semoga dengan pembelian banggunan wakaf ini akan mendapat pertolongan dan keberkatan dari Allah SWT.

 Pihak pentadbiran sekolah mengucapkan jutaan terima kasih kepada kepimpinan PMRAM(Persatuan pelajar yang menaungi anak melayu di Mesir), yang sudi menerima pelajar-pelajar Smama dan menaungi mereka di sana. Semoga Allah merahmati dan memberkati segala urusan persatuan ini.

______________________________________________


Networking with Fayoum University, Egypt

11 Nov. 2009

Almost a year ago, three of us from Universiti Kebangsaan Malaysia, namely Assoc. Prof Dr Zamri Arifin and Assoc Prof Dr Azmi Ariffin, and I visited Fayoum University, about 100 km south of Cairo, to forge closer ties with the university. We are part of a group doing research on Middle East tourism. Fayoum University is one of 12 universities in Egypt with tourism faculty. The following is an account of the visit that appeared in the Fayoum University's website (News Archives). The official pictures below were taken during a courtesy call on President of Fayoum University where we exchanged our respective universities' plaques.
* Lagi..Jalinan Hubungan dua hala


_____________________________________________

Sekian. wassalam.

0 ulasan:

Mari Teka-Teki Dalam Bahasa Arab...

Photobucket

..::PERSATUAN MAHASISWA MALAYSIA SEDUNIA::..

Ikatan Persaudaraan Islam Jepun Popular
Halaman Rasmi Ikatan Persaudaraan Islam Jepun

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya Popular
Halaman Rasmi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia
Halaman Rasmi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia

Persatuan Pelajar Malaysia Korea
Halaman Rasmi Persatuan Pelajar Malaysia Korea

Persatuan Pelajar Malaysia Syria Popular
Halaman Rasmi Persatuan Pelajar Malaysia Syria


Persatuan Pelajar-Pelajar Melayu Sydney Popular
Halaman Rasmi Persatuan Pelajar-Pelajar Melayu Sydney

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir Popular
Halaman Rasmi Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir